Ako správne merať telesnú teplotu

Pre dosiahnutie čo najväčšej presnosti merania digitálnym teplomerom je potrebné prečítať si návod na jeho použitie a poznať zásady správneho merania, ktoré sa v porovnaní s meraním ortuťovými teplomermi jemne líšia.

Meranie v ústnej dutine (orálne)

V prípade digitálnych teplomerov je tento spôsob merania teploty najpresnejší, najpohodlnejší a najviac odporúčaný. Špička teplomera sa umiestni napravo alebo naľavo od uzdičky jazyka, kde musí zostať počas celého merania. Špičkou sa nesmie hýbať a musí byť v neustálom kontakte so sliznicou, pretože pri zlom umiestnení v ústnej dutine môže dôjsť k odchýlke merania až o 1 stupeň Celzia. Počas merania v žiadnom prípade nefajčíme, nežujeme žuvačku, nevdychujeme studený vzduch a nepijeme žiadne nápoje.

Meranie v konečníku (rektálne)

Meracia špička sa zavedie do análneho otvoru, maximálne do hĺbky 1,5 cm. Pri tomto spôsobe dochádza k najmenšiemu rozptylu nameraných hodnôt a preto je táto metóda vhodná na presné sledovanie celého priebehu horúčky a na meranie bazálnej teploty. Rovnako predstavuje jednoduchý, veľmi presný a rýchly spôsob merania teploty, najmä u detí.

Meranie v podpazuší (axilárne)

Meracia špička sa umiestni do najhlbšej a najteplejšej časti podpazušnej jamky a rameno sa pevne pritlačí, čím sa zabezpečí fixácia teplomeru. Pred samotným meraním je tiež potrebné vyvarovať sa prehriatiu teplým oblečením, alebo naopak, vychladnutiu podpazušnej jamky.

Hoci väčšina dospelej populácie uprednostňuje práve meranie teploty v podpazuší, tento spôsob je pri použití digitálneho teplomeru pomerne nepresný a odporúča sa iba na orientačné meranie! Pri predĺžení merania nad 2 minúty je možné získať presné výsledky.

teplotaMerania teploty digitálnym teplomerom treba vždy realizovať:

  • V ROVNAKOM ČASE - je dokázané, že teplota počas dňa kolíše až o 2 stupne;
  • NA ROVNAKOM MIESTE NA TELE – nedôjde tak ku skresleniu výsledku merania;
  • V DOSTATOČNOM ODSTUPE OD JEDLA - vylúčte konzumáciu teplých, alebo studených nápojov či pokrmov, minimálne na 30 minút pred začiatkom merania;
  • PRI IZBOVEJ TEPLOTE – vyvarujte sa prehriatiu teplým oblečením, alebo naopak podchladeniu organizmu, napríklad v zime vetraním miestnosti tesne pred samotným meraním;
  • V POKOJI – meranie v nedostatočnom časovom odstupe od väčšej fyzickej aktivity môže tiež skresliť výsledky merania smerom nahor.